Det er populært at tage på Interrail rejse, så her kommer der en artikel, som går i dybden med det økonomiske aspekt.
Det er en god idé at vide, hvor meget en rejse overordnet koster, inden du begynder at reservere hotel/hostel og købe sit Interrail pass.
Først og fremmest skal det siges, at prisen på en rejse altid afhænger af, hvor mange penge, man er villig til at bruge. Nogle kan komme igennem Europa med et budget på 5,000 kr., mens andre skal bruge mindst 15,000 og endda mere. Det kommer meget an på, i hvor høj grad du er villig til at gå på kompromis med ting som overnatninger, mad og seværdigheder.
Derfor er denne artikel også delt op i tre. Vi kommer med et bud på, hvor mange penge at forskellige typer af rejsende skal forvente at bruge på en Interrail-tur. De fleste rejsende kan kategoriseres under én af disse grupper:
- The Hobo. Den mindre velhavende rejsende, der vil gøre turen så billig som overhovedet mulig.
- Den almindelige Interrailer. En ung person, der vil have en god rejse, hvor der er plads til lidt ekstra, men dog stadig med et blik på budgettet.
- The Gentleman / The Classy Lady. Den velhavende Interrailer. Oplevelser og komfort sættes før økonomien. Denne type af rejsende har et stort budget klar til turen.
Der er nogle udgifter, som man ikke kan komme udenom. Et Interrail pass er nødvendigt, hvis man vil rejse på denne måde (duh!) og mad skal man også have hver dag. I enkelte lande/byer skal man betale et mindre tillæg ved siden af sit Interrail pass. Dette er sjældent mere end fire euro, men ikke desto mindre er det en udgift. Man vil ofte skulle betale ekstra tillæg i lande som Polen, Italien og Frankrig, grundet den måde, som deres togselskaber fungerer på.
Lad os gå videre til de tre forskellige typer af rejsende – og se, hvad en Interrail rejse egentlig koster.
Vi går ud fra, at den rejsende er under 25 og rejser på 2. klasse i alle situationerne. Vi går ligeledes ud fra, at den rejsende vil være afsted i en måned. Køber man et pass på 10 eller 22 dage, er budgettet selvfølgelig lavere.
Hvis du ikke er 100% klar over, hvad Interrail egentlig er for noget, så kan du læse vores generelle artikel om rejsemåden her.
Indhold
Interrail budget for The Hobo
Først ser vi på, hvor billig en Interrail rejse overhovedet kan gøres – dog indenfor realistiske grænser. Ingen har lyst til at sove på gaden og leve af vand og hvidt brød alene. I teorien kan man nemlig rejse Europa rundt for omkring 4,000 kr., men så giver man afkald på en masse. Det kræver at man er villig til at sove på togstationer og blot spiser for at overleve. Selve passet koster 3,505 kr., så det giver 500 kr. til mad – hvilket er meget, meget lidt.
Vi går dog ud fra, at selv Hobo-typen er lidt bedre end dette. De billigste senge på hostels ligger normalt omkring 100 kr. pr nat (om end priserne kan være endnu billigere i Østeuropa), så her ender vi på cirka 3,000 for hele måneden. Hvis man er skarp til at købe ind og ikke synes, at det er nødvendigt at gå på restauranter, kan man sagtens komme igennem en måned ved blot at bruge ca. 1,500 kr. i supermarkeder.
Offentlig transport er ikke et problem, når man har Interrail – man kan tage toget frem og tilbage til de steder, hvor man vil hen. I nogle byer kan det være smart at tage metroen, men absolut heller ikke nødvendigt. De eneste udgifter for The Hobo er altså Interrail passet, hostels og mad. Kun gratis seværdigheder besøges og ingen form for shopping udenfor supermarkeder.
Pris for Interrail rejse:
- Global Pass: 3,505 kr.
- Hostels: 3,000 kr.
- Mad og drikke: 1,500 kr.
Samlet pris: 7,505 kr.
Den almindelige Interrailer
Den almindelige Interrailer betaler gerne enkelte tillægsbilletter til togene og holder sig generelt til hostels og hoteller af udmærket kvalitet – om ikke andet bedre steder, end hvad der var tale om i ovenstående scenarie. Man kan generelt overnatte på acceptable steder for 200 kr. pr nat i Europa. Det er dyrere i nogle lande (Storbritannien, Frankrig) og billigere i andre (Polen, Tjekkiet, Ungarn), så det er en cirka pris.
Den almindelige rejsende smider også gerne penge til side til enkelte seværdigheder i sit Interrail budget. Enkelte steder koster det penge at komme ind, og sådan er det. At skulle betale cirka 500 kr. for udvalgte seværdigheder over en måned er realistisk.
Desuden bruges der flere penge på mad og drikke. Den almindelige Interrailer besøger gerne små restauranter, men køber stadig meget ind i supermarkeder. 100 kr. på mad om dagen kan man sagtens slippe afsted med, så det giver 3,000 kr. på en måned.
1000 kr. lægges til side til shopping og så tages der 1000 kr. mere med som reservepenge (læs længere nede, hvorfor det er smart). Reservepengene bruges som udgangspunkt ikke, medmindre det bliver absolut nødvendigt. Den almindelige Interrailer benytter sig også af metroer i storbyerne, hvilket løber op i cirka 200 kr. på en måned.
Pris for Interrail rejse:
- Global Pass: 3,505 kr.
- Hostels: 6,000 kr.
- Mad og drikke: 3,000 kr.
- Seværdigheder: 500 kr.
- Shopping: 1000 kr.
- Transport i byerne: 200 kr.
- (Reservepenge: 1000 kr.)
Samlet pris: 15,205 kr. (14,205 kr.)
Den velhavende Interrailer
Den relativt velhavende turist har flere penge i sit Interrail budget. Denne person vil bo på hoteller (eller gode ferielejligheder) hver nat, hvilket gennemsnitligt koster 400 kr. pr nat. Igen, det er dyrere nogle steder, og billigere andre.
Derudover spiser personen på almindelige restauranter 2-3 gange hver dag og køber lidt ind i supermarkeder ved siden af. 250 kr. til mad om dagen er måske i den lave ende, men alligevel ganske realistisk.
Personen sparer ikke på seværdigheder og transport i byerne. 1,400 kr. bruges i alt på dette. Budget til shopping er 3,000. Der er ingen grund til at købe alt for meget ind, da det er besværligt at slæbe rundt på tingene, når man skal med toget hver tredje dag. Reservepenge er det samme beløb som i den almindelige rejsendes Interrail budget.
Pris for Interrail rejse:
- Global Pass: 3,505 kr.
- Hoteller: 12,000 kr.
- Mad og drikke: 7,500 kr.
- Seværdigheder: 1,000 kr.
- Shopping: 3,000 kr.
- Transport i byerne: 400 kr.
- (Reservepenge: 1,000 kr.)
Samlet pris: 27,405 kr. (26,405 kr.)
Andre eventuelle udgifter
Der findes også andre udgifter, som man umiddelbart ikke tænker over. Har du for eksempel praktisk tøj klar inden afrejse? Og hvad med en solid backpack? Hvis ikke man har en ordentlig taske, skal man ofte ud at investere i omegnen af 500 kr. yderligere.
Man render næsten også altid ind i uventede udgifter, mens man er afsted. Derfor er det smart at have ekstra kontanter med sig (eller penge klar på kortet), hvis noget skulle ske. Af den grund anbefaler vi, at man smider mindst 1000 kr. oveni sit budget til nødsituationer – noget som også er gjort ved udregningen af prisen for den almindelige og den velhavende interrailer.
En anden ting er, at man ikke kan starte sin Interrail-rejse i Danmark. Interrail-passet virker nemlig ikke i ens eget land. Det er dog meget forskelligt, hvordan folk vælger at tackle dette. Enten betaler man blot for en togbillet til Hamburg eller Flensburg, eller også får man nogle til at køre sig til grænsen.
En god måde at spare penge på er ved at rejse flere personer sammen. På den måde kan man få hotelværelser eller ferielejligheder til samme pris, men blot deles om at betale.
Hvad forsøger vi at vise med denne artikel?
Ved at lave et budget for tre forskellige typer af personer viser vi også, hvor der kan spares, og hvor der ikke kan. Specielt dette er til stor nytte for rejsende at vide. De fleste (+90%) af dem, der læser artiklen hører til under kategorien “Den almindelige Interrailer”.
Det bør være tydeligt for enhver, at hverken at rejse som The Hobo eller Den velhavende Interrailer giver ret meget mening. Har man ligeså mange penge som sidstnævnte, kan man ligeså godt flyve frem og tilbage, og er man ligeså fattig som The Hobo lader til at være, er det med at prøve kræfter med train hopping i stedet.
Ikke desto mindre har du formentligt fået en god viden om, hvor meget det cirka koster at være på Interrail i Europa. God tur!
Henrik skriver
Hvor lange rejser er de budgetter i lægger ud beregnet til? Jeg tænker på hvor mange uger man skal regne med at sætte til siden for det?
Dennis skriver
Måske opdatere med, at man nu godt kan rejse fra andet land. Og så forstår jeg heller ikke helt hvorfor man i følge artiklen ikke kan være fx 26 år 🙂
Jacob skriver
Tja, vi nævner netop at et Interrail pass ikke er gyldigt i Danmark, så det er ret tydeligt, at man godt kan starte i et andet land (og at de fleste nok også gør det).
Du må have misforstået det med 26 år – vi siger ikke, at man ikke kan være 26 år og rejse på Interrail. Det er blot i eksemplet, at vi tager udgangspunkt i priserne for en person på 25 eller under. Der er jo forskellige prisniveauer.
Nicoline Yde Planck skriver
Vil i mene at det er ansvarligt at lade sin 16-årige datter tage alene afsted med en veninde i vesteuropa?
Jacob skriver
Nej, vil umiddelbart anbefale at vente til hun er myndig