InterRail er en fantastisk oplevelse. Du får mulighed for at se adskillige europæiske destinationer på én rejse, og det er alene nok til at føle sig tiltrukket af denne rejseform.
Man får nemlig en sand oplevelse af at være on the road, og det er noget helt unikt. Så hvis du leder efter et alternativ til roadtrips i bil – og ikke mindst flyrejser, som mange rejsende jo normalt foretrækker – kan vi kraftigt anbefale InterRail, som foregår på togskinner.
Her på RoadTalk kan vi i øvrigt henvise til denne InterRail guide, som går mere i dybden med InterRail og som specialiserer sig i alt, hvad der har med denne rejseform at gøre. Et perfekt sted at tjekke, hvis du leder efter yderligere tips til togrejsen.
Indhold
Hvad er InterRail?
InterRail er en rejseform, der gør det muligt at rejse super billigt rundt i Europa med tog. Du køber et InterRail pass, inden du tager afsted, også kan du rejse frit med stort set alle togselskaber i Europa i den periode, dit kort gælder (de fleste vælger en måneds varighed).
Du kan købe InterRail gennem en udenlandsk online forhandler, eller du kan gøre det gennem DSB. Se mere om priser og regler længere nede i denne artikel.
5 grunde til at tage på Interrail-tur
1. Det er billigt
Lad os starte med at sige, at der er mange udgifter ved at tage på InterRail. Det er nu ikke kun ens Interrail pass, man skal betale for.
Dog er det svært at finde en anden rejseform, der er billigere – i hvert fald når det gælder Europa. Med InterRail passet er togrejserne mange gange billigere, og da mange interrailere som regel også holder til på hostels frem for hoteller og ferielejligheder, får de typisk mere ud af pengene end almindelige rejsende.
Så hvis du gerne vil spare penge i forbindelse med din rejse, er der altså god mulighed for det her!
2. Du får mange destinationer at se
I modsætning til almindelige ferier får du adskillige destinationer at se på en InterRail-rejse. Mange vælger helt op til 10 forskellige byer, når de rejser rundt med togene i Europa. Godt nok skal man tilbringe meget tid på skinnerne for at nå 10 rejsedestinationer, men ikke desto mindre har man stadig enormt god tid til at gøre det man vil, når man kommer frem til de ønskede byer.
Det har dog også den konsekvens, at en InterRail-rejse kan virke en smule overvældende, men selv denne faktor betragter mange som yderst positiv.
3. Du møder mange andre rejsende
Vi kan med 100% sikkerhed garantere, at du vil møde andre interrailere på din rejse. Hvad enten der er i togene, på stationerne eller på overnatningsstederne, så kan man næsten ikke undgå at rende ind i folk, der rejser på samme måde som én selv. InterRail er altså også en rigtig god måde at møde nye mennesker på, men det vidste du sikkert allerede!
4. Du arrangerer alt selv
På en InterRail-tur arrangerer du det hele selv. Ikke noget med at sende informationer afsted til et rejsebureau – nej, der er frit valg imellem alle destinationer, og du kan vælge helt frit mellem alle hoteller og hostels. Det giver naturligvis en del frihed, hvilket er super vigtigt, når man rejser.
Det kan sammenlignes lidt med at leje en bil og bare tage af sted – selvfølgelig med den forskel, at det her drejer sig om at rejse med tog.
5. Du får uforglemmelige oplevelser
Når man har været på 10-15 almindelige ferier, kan minderne godt begynde at falme. Sådan er det ikke med InterRail – man oplever simpelthen så meget, så det hele er umuligt at glemme igen. Selvom Interrail måske ikke er alles kop te, så kan ingen afvise, at man trods alt får minder for livet. Og det er altså nogle helt andre oplevelser end ved f.eks. flyrejser.
Bedste tidspunkt at tage af sted
Størstedelen af de rejsende på InterRail tager af sted om sommeren – simpelthen fordi, at det er der, de har tid til det. Sommeren er dog ikke nødvendigvis det bedste tidspunkt at tage af sted på.
Togene i Europa kan nemlig godt være fyldte i juni, juli og august, så det er bestemt værd at overveje en forårstur eller efterårstur i stedet. Problemet er bare, at mange har travlt med uddannelse og arbejde i disse perioder, og det kan være ret så svært at finde en fri måned, hvor InterRail-rejsen kan gøres mulig. Derfor er der det alternativ, at du kan tage på en kortere InterRail-rejse (f.eks. en eller to uger).
Vælger du at tage af sted i foråret eller i efteråret er det ofte tilfældet, at du vil få en bedre oplevelse ud af turen. Vejret er ikke helt så ekstremt (i Sydeuropa kan det sagtens blive +35 grader om sommeren), og storbyerne er ikke nær så turistede, som de er i årets midterste måneder.
Derfor anbefaler vi kraftigt – hvis altså du har muligheden for det – at tage af sted på et andet tidspunkt end i sommerferien. Såfremt du ikke har muligheden for at gøre det på et andet tidspunkt, så tag endelig af sted i juli/august alligevel. Selvom vejret kan være super varmt og selvom togene kan være godt befolkede, er InterRail stadig en så fantastisk oplevelse, at det hele betaler sig alligevel.
Hvis du vil undersøge vejrforholdene nærmere inden afrejse, kan det gøres lige her.
Oplagte destinationer
Det gode ved InterRail er som sagt, at man frit kan vælge sine destinationer. Nogle vælger at planlægge det hele inden, mens andre tager det, som det kommer undervejs. Du vælger helt selv!
Vi anbefaler dog, at man som udgangspunkt holder sig til en bestemt del af Europa – altså enten Vesteuropa, Østeuropa, Centraleuropa eller lignende. Det er bestemt muligt at nå +10 forskellige lande, men så tilbringer man størstedelen af tiden i tog og får ikke set helt lige så meget, når man endelig ankommer til en by.
Vælg derfor gerne mellem 3-7 destinationer i en bestemt region, hvis du rejser med InterRail for første gang. Senere kan du så tage på en lidt større og mere udfordrende rejse, når du er mere erfaren på de europæiske togskinner. Husk dog, at dette blot er et råd fra vores side – hvis du med det samme ønsker at springe ud i en lang rejse, er det helt sikkert det, som du bør gøre. Du har selv mulighed for at planlægge din rejse præcis som du ønsker. Det er en af de ting, der gør denne rejseform så tiltrækkende.
Oplagte destinationer i Vest- og Centraleuropa
- Berlin
- Hamborg
- Frankfurt am Main
- Ruhr-området
- München
- Amsterdam
- Rotterdam
- Bruxelles
- Brügge
- Paris
- Marseille
- Nice
- Monaco
- Milano
- Rom
- Barcelona
- Madrid
- Valencia
Oplagte destinationer i Østeuropa
Bemærk, at der er enkelte østeuropæiske lande, der ikke accepterer InterRail som rejsekort. Tjek InterRails eget site for mere info omkring dette.
Valget af destinationer er selvfølgelig op til en selv. Køber du et Global Pass, er der muligheder for at besøge stort set hele Europa. Køber du et pass, der kun dækker over et enkelt land, skal du kun planlægge rejsedestinationer i det ene land.
Ruteforslag
Hvis du er typen, der godt kan lide at have godt og grundigt styr på tingene, er det en god idé at planlægge din rute hjemmefra. Nogle nyder at være impulsiv og udvælge destinationerne, når de er ude i Europa, men her kan der let opstå diverse problemer. Altså er det smart i det mindste at overveje sin rute, inden man tager afsted.
Mange InterRail-rejsende har gode erfaringer med følgende ruter:
Hamborg – Berlin – Budapest – Bratislava – Wien – München – Frankfurt – Hamborg
Hamborg – München – Venedig – Rom – Firenze – Milano – Monaco – Barcelona – Paris – Amsterdam – Hamborg (meget lang rute!)
Hamborg – Amsterdam – Bruxelles – Paris – Lyon – Zürich – Milano – München – Hamborg
Alle ruteforslagene tager udgangspunkt i, at du har taget toget fra Danmark til Hamburg og begynder din rejse der. En anden mulighed er, at du flyver til din første destination (eksempelvis London, Paris, Rom, Berlin, etc.) og derfra tager toget rundt. Det øger dog prisen en hel del, så hvis man rejser på et budget, kan det hurtigt gå ud over andre ting. Generelt anbefaler vi, at man starter (og slutter) i Hamborg, hvor det er let at tage et tog tilbage til Danmark. Der er daglige afgange mellem Aarhus, København og den nordtyske storby.
Tip: Du kan bruge Google Maps til at undersøge, hvor langt det er mellem dine ønskede destinationer, og samtidig lave en interaktiv rute. Det er super nemt, og der er sjældent problemer.
Priser og bemærkninger
InterRail i sig selv er super billigt. Prisen på kortet afhænger af, hvor og hvor lang tid, du vil være ude at rejse.
Global Pass er selvsagt det dyreste, men det er altså også det, man får mest ud af, medmindre der er et specielt land, du er helt vild med og kun vil besøge det. Global Pass koster 3,505 kr. hvis man er under 25 og vil rejse på 2. klasse. Er man ældre (eller ønsker man 1. klasse) bliver det en del dyrere, og man skal sandsynligvis op med godt 5,000 kr.
Et såkaldt One Country Pass er billigere – her kan man kun rejse i et enkelt land, men hvis du vælger et stort land som Frankrig, Tyskland, Spanien eller Italien er der stadig mange byer at besøge. Et One Country Pass kan fås til et godt stykke under 2,000 kr.
Når man har et InterRail pass, kan man som udgangspunkt rejse frit rundt med de fleste tog i Europa. Der er enkelte selskaber, der ikke accepterer et InterRail pass, så inden afrejse bør man se nærmere på, om det er tilfældet for togbanerne mellem ens planlagte destinationer. Dog accepterer langt de fleste selskaber et InterRail kort, så frygt ikke alt for meget for dette.
Derudover er der enkelte strækninger og selskaber, der kræver, at man betaler et ekstra gebyr for at få en plads. Nogle steder er det obligatorisk at købe en pladsbillet, andre steder er det frivilligt. Hvis der er meget trafik, og der dermed er stor chance for, at man ikke får en siddeplads, er det en glimrende idé at købe en pladsbillet oveni dit InterRail. Det koster typisk mellem 3 og 5 euro, hvis du har et Global Pass, så det er intet problem.
Der er en regel om, at kortet ikke kan bruges i det land, som du køber det fra. Du kan altså IKKE bruge Interrail for at komme rundt i Danmark. Til gengæld kan du få en speciel rabat i forbindelse med dit pass, således du kan køre billigere til f.eks. Hamburg og derfra starte rejsen gennem Europa. Denne rabat tilbydes af DSB.
Tip: Rail.cc er en god side om togrejser i Europa, hvor du kan lære rigtigt meget om destinationer, ruter, priser og seværdigheder.
Budget til Interrail
Vi har skrevet en gennemgående artikel om InterRail budget, som er anbefalelsesværdig at læse.
Det er ikke kun InterRail kortet, du skal tænke på, når du rejser. Overnatninger, mad, betaling for seværdigheder, shopping, osv. skal også planlægges i budgettet.
Overnatninger kan gøres både billige og dyre. Vil du sove på hostels sammen med andre rejsende, eller foretrækker du gode hoteller? Hostels er billigere, men på hoteller har man det bedre.
For mad gælder det samme. Man kan købe ind i supermarkeder og spare penge – eller man kan vælge at tage på restauranter hver dag, hvilket til gengæld koster kassen i en del europæiske byer (Paris, Milano).
En InterRail tur på en måned kan sagtens klares for omkring ~10,000. Det kræver dog, at man sparer rigtigt meget, hvor det er muligt. Dvs. at du bor på hostels, køber ind i supermarkeder, primært ser gratis seværdigheder og ikke shopper ret meget.
For 20,000 kr. kan du få en solid luksusrejse på Interrail. Her er det muligt at bo på hoteller eller i ferielejligheder (tjek Airbnb), købe pladsbilletter i togene og få et par kulinariske oplevelser rundt omkring.
Om man vil rejse for 10,000 eller er villig til at bruge 20,000, er helt op til én selv. Uanset hvad får man meget ud af en InterRail-rejse.
Du kan i øvrigt finde de bedste hotelpriser på Hotels.com.
Erfaringer med Interrail?
Hvis du har nogle erfaringer med Interrail, som du gerne vil dele med Road Talks læsere, så er du meget velkommen til at kommentere herunder. Såfremt der skulle være rigtigt meget at fortælle, kan du prøve at sende et gæsteindlæg afsted.
Sidder du til gengæld og brænder inde med et spørgsmål, så er du også velkommen til at stille det herunder.
Mette Schlichtkrull skriver
Hej
Vi er to seniorer, som skal på vores første Interrail ferie. Første stop er Oberndorf Tyrol, hvor vi skal med Nahverkehr nur mit gültiger Fahrkarte tog til Skt Johann. Spørgsmålet er, om Global Pass billetten gælder og om, hvor vi kan finde en liste over strækninger, hvor vores billet ikke gælder.
Ha en god dag
Mette og Kirsten
Hannah skriver
Hej. Jeg er 17 år, og var på udvekslingsstudent i Irland sidste år. Jeg vil besøge mine venner i Europa på Interail til sommer med følgende destinationer:
Fly til fra København til Cork, færge og tog til Paris, Zaragoza, Rom, Bari, Venedig, Bern, Amsterdam, Bergen til København.
Ud fra jeres erfaringer, tror I at denne rute kan lade sig gøre på 30 dage?
På forhånd mange tak
Mvh Hannah
Jacob skriver
Hej Hannah! Det er naturligvis en lang tur rent distancemæssigt, men alt er muligt. Turen fra Paris til Zaragoza og videre til Rom virker som den største forhindring, da der nok vil gå en del tid med transport og togskifte her. En rute der hedder Cork-Paris-Rom-Bari-Venedig-Bern-Amsterdam og herefter fly til Bergen vil bestemt være mulig på 30 dage.
Det er altid lidt svært at spå om, da alles ruter er forskellige og alle har forskellige prioriteter. Men interrail går trods alt hurtigt, så hvis du godt kan leve med få dage i hver by, så er der intet der står i vejen for planerne. Måske er der andre læsere der kan byde ind – ellers kan du prøve at spørge hos interrailguide.dk, som har en super flink ejer.
Held og lykke og god fornøjelse med planlægningen 🙂
Sofie skriver
Hej jeg er 21 og vil gerne på en rejse inden jeg starter på studie til somme. Jeg har altid gerne ville se Prag, men den passer ikke rigtig ind med resten af mine destinationer.
Jeg overvejer en rute der hedder Amsterdam, Bruxelles, Milano og Rom.
Hvad tænker I om ruten? Tror i det ville være urealistisk og få Prag implanteret i den ?
Mvh Sofie
Anna Skovlund Kristensen skriver
Hejsa 🙂
Jeg skal på interrail til sommer med en veninde, og vi er lidt i tvivl om, hvor lang tid før, man skal bestille sin Interrail billet?
Kan vi vente til en uge før afrejse, eller hvordan?
mvh. Anna
Anna Katinka Højrup Kristensen skriver
Hej (!!!)
Jeg hedder Anna og jeg er 21 år. Til sommer rejser jeg på interrail med 3 venner, hvilket jeg glæder mig utroligt meget til. Vi overvejer ruten:
(Danmark) – Berlin – Prag – Paris – Amsterdam – (Danmark).
Hvad tænker i om den rute?
Hilsen Anna
Jim og Alex skriver
Godt nytår,
Er det muligt at rejse interrail denne vinter med nuværende pandemi. Endvidere er er det muligt uden forhindringer og rejse fra Hamburg til Grækenland, i så fald, vil disse transit landes transportaktører acceptere Interrail (Global) uden nogen merudgift, udover evt. krav om pladsbillet.
Bonus spørgsmål: campingpladser, som alternativ til Hostel, ligger de dårligt placeret i forhold til Jernbanens ruter generelt ?
Sara Hansen skriver
hej jeg står og skal rejse om ikke så længe og ville rigtig gerne til albanien og kroatien og det område, har nogle gode råd og hvordan anbefaler i jeg kommer derhen, jeg har et global pass til 15 dage på 2 måneder men regner med kun og skal være væk en månedet har i en god rejse rute forslag det er første gang jeg er interailer og kender ikke til en dyt. jeg hopper bare ud i det, har været backpacker før i asien men det var med en gruppe noget helt andet, håber i kan hjælpe med nogle tips. min billet er købt på inter rail. har også siddet og kigget lidt på deres side og læst frem og tilbage.